قبل از اینکه به بررسی قطعات ریل آسانسور بپردازیم، ابتدا لازم است تا توضیحی در مورد ریل آسانسور و کاربرد آن ارائه نماییم .
ریل آسانسور چیست؟
یکی از مهمترین اجزای آسانسور، ریل آسانسور می باشد. ریل ، مسیری که کابین آسانسور و وزنه تعادل ، روی آن حرکت می کند را مشخص می کند. ریل از فولاد سخت تشکیل شده است. طول ریل های آسانسور معمولا 5 متر هستند و به شکل T می باشند.
ریل آسانسور گرم و سرد
نحوه تولید ریل آسانسور در صنعت آسانسور در دو مرحله انجام می شود. در ابتدا شمش فولادی در دمای بالای حدودا ۱۲۵۰ درجه سانتیگراد تا ۱۲۸۰ درجه سانتیگراد از طریق نورد به صورت سپری در میآید و در ادامه به دو روش ماشینکاری یا کشش سرد به محصول مورد نظر تبدیل می شود.
اشتباه اصلی در تقسیم بندی ریلهای آسانسور این است که آنها را به دو دسته ی ، ریل گرم و ریل سرد تقسیم می کنیم. محصول نهایی هیچ ارتباطی با حرارت ندارد بلکه تماما به نوع فرآیند تولید آنها بستگی دارد و پایه مقطع T شکل هر دو ریل به یک روش تولید میشود.
در مورد برتری هر کدام از ریل های آسانسور به دیگری نمی توان پاسخ قطعی داد زیرا شرایط خاص هر آسانسور و عوامل تأثیرگذار مانند طول مسیر و سرعت حرکت آسانسور در نوع ریل تاثیرگذار میباشد.
ولی توجه فرمایید که برای سازه های با ارتفاع بالا (بالای ۱۰ توقف) و آسانسورهای با سرعت بالای ۱.۶ متر بر ثانیه باید از ریلهای ماشینکاری شده استفاده شود؛ به دلیل آنکه در ریل های کشش سرد تیغه از سطح خیلی صاف و صیقلی برخوردار نیست و در زمان حرکت آسانسور لرزش و تکان های بیشتری به کابین وارد می شود؛ پس در نتیجه از نرمی حرکت آسانسور می کاهد.
استاندارد مربوط به ریل آسانسور ISO7465 می باشد.
توجه فرمایید ریل های کشش سرد با حرف A نمایش داده می شود و ریل های ماشین کاری شده با حرف B نمایش داده می شود.
قطعات ریل آسانسور:
- پشت بندها: پشت بند ریل آسانسور صفحه ای از جنس فلز که توسط پیچ و مهره های نمره ۸ ،۱۰ و ۱۲ ، دو ریل آسانسور را به یکدیگر متصل میکند . پشت بندها همراه با خود ریل آسانسور به فروش می رسند
- براکت ها: براکت قطعه فلزی می باشد که وظیفه آن اتصال میان سازه و ریل آسانسور میباشد. ریل های آسانسور توسط این قطعه به دیواره چاه متصل و نصب میشوند. براکت دو نوع اصلی دارد: 1.براکت کابین 2.براکت وزنه
- لقمه ها: لقمه ها قطعات فلزی می باشند که معمولاً جنس فولاد و یا چدن می باشد که برای اتصال ریل ها به براکت ها به کار گرفته می شوند. نوع لقمه ها بستگی به نوع ریل استفاده شده در سازه شما دارد. برندهای مطرح در زمینه ی تولید لقمه به شرح ذیل می باشد: 1.مبین 2.پرشیا انواع لقمه ها به شرح ذیل:
- لقمه T5
- لقمه T9
- لقمه 16
- پیچ و مهره نمره 8
- پیچ و مهره نمره 10
- پیچ و مهره نمره 12
*توجه شود که متعلقات ریل آسانسور اگر آبکاری شده باشند از کیفیت بهتری برخوردار می شوند*
نصب ریل اسانسور
در مرحله اول و قبل از نصب ریل آسانسور، ابتدا باید چاه آسانسور شاقول شده و اندازه های آن مطابق با نقشه های طراحی شده تعیین و مشخص شود.
در ابتدا و انتهای هر ریل اسانسور 4 سوراخ جهت اتصال به یکدیگر وجود دارد، 2 ریل توسط یک صفحه (پشتبند) و 8 پیچ به یکدیگر متصل میشوند. جوشکاری ریلها به یکدیگر یا براکت ها به ساختمان، مجاز نمی باشد. ریلهای راهنما به گونهای باید به براکتها متصل شوند که در صورت نشست ساختمان فاصله ایجاد شده قابل جبران باشد.
ریلها در محل اتصال به یکدیگر باید در یک راستا قرار داشته و در محل بند ریل ها جلو یا عقب نباشند. در غیر این صورت در زمان حرکت کابین آسانسور در محل بند ریل ها تکان و ضربه ای احساس می شود. این موضوع با سرعت آسانسور نسبت مستقیم دارد بدین معنی که هر چه سرعت آسانسور بیشتر باشد باید دقت در نصب ریل اسانسور بیشتر شود.
به عنوان مثال خطای نصب ریل تا حدود ۲ میلی متر در سرعت های زیر 0.۶ متر بر ثانیه نامحسوس بوده و در سرعت ۱ متر بر ثانیه خطای آن قابل حس است و در سرعت بیش از ۱٫6 متر بر ثانیه برای مسافرین آسانسور نگران کننده خواهد بود.
نصب قطعات ریل آسانسور
یکی دیگر از اجزا مهم پشتبند ها هستند. پشتبند صفحه ای فولادی صاف با 8 سوراخ است که دو ریل را به هم متصل می کند. هر ریل پشت بند مخصوص خودش را دارد. تراز بودن سطح پشت بند با ریل و محکم بودن آن بسیار مهم است. کم بودن استحکام پشتبند و نازک بودن تاثیر مستقیم بر حرکت آسانسور دارد.
قطعه مهم دیگر در هنگام نصب ریل براکت ها هستند. براکت برای نصب ریل به دیوار می باشد. در زمان نصب براکت و ریل باید فضای کافی برای انبساط و انقباض ریل ها و نشست کردن ساختمان وجود داشته باشد.
هنگام نصب ریل و پشت بند ها موارد زیر در هنگام نصب باید رعایت شوند:
- ریل های آسانسور و پشت بند باید به صورت موازی نصب شوند.
- ریل اسانسور و پشت بند ها باید به صورت عمودی نصب شوند.
- ریل آسانسور و پشتبندها در یک صفحه قرار گیرند.
در صورت رعایت نکردن موارد فوق، اتفاقات زیر ممکن است پیش بیاید:
اگر ریل های آسانسور به صورت عمودی نصب نشوند فشار اضافی، بر روی ریل اسانسور، کفشک اسانسور و کابین آسانسور وارد می شود.کیفیت حرکت آسانسور پایین آمده و در طول حرکت آسانسور تکان های اضافه خواهیم داشت.
در صورت شاقول نبودن آهن کشی و نصب ریل آسانسور در چاهک (موازی نبودن ریل های آسانسور) ممکن است که در فاصله بین طبقه اول تا آخر حرکت، فاصله نصب ریل ها تغییر کرده و کابین در طول مسیر دچار لرزش و یا گیر کردن در طول مسیر شود.
در صورت عقب و یا جلو بودن ریل در سر بند اتصال، به دلیل خوردگی کفشک کابین آسانسور از طول عمر آن کاسته می شود که این خود باعث سر و صدای زیاد در طول حرکت اسانسور می شود.
شرکت بالابان با راه اندازی فروشگاه آنلاین قطعات آسانسور، اقدام به معرفی و فروش ریل آسانسور و درج قیمت به روز شده قطعات آسانسور کرده است و سبدی کامل از انواع ریل های صنعت آسانسور را در این فروشگاه به فروش میرساند.
دلیل اهمیت کیفیت و نوع نصب ریل آسانسور چیست؟
یکی از مهمترین بخش های آسانسور ریل آسانسور و کیفیت نوع نصب آن می باشد . به این دلیل که ریل آسانسور ارتباط مستقیم با کیفیت و امنیت آسانسور دارد . علاوه بر این می توان گفت که در صورت افزایش سرعت غیرمنتظره در آسانسور در هنگام ترمز آسانسور ( پاراشوت )، کیفیت ریلهای آسانسور و محل قرارگیری آنها نقش بسزایی دارند.
پاراشوت چیست؟
پاراشوت قطعه ای مکانیکی می باشد که در زیر یا بالای کابین آسانسور نصب می گردد که وظیفه آن نگه داشتن کابین آسانسور در لحظه سقوط می باشد.
برند های مطرح در زمینه ی ریل آسانسور:
1.سوپر ساورا اسپانیا
2. مارازی ایتالیا
3. مونته فرو ایتالیا
4.چیلیک ترک
5.ریل های چینی درجه 1 با نام های تجاری مختلف
6.ریل های ایرانی
بررسی سوپر ساورا اسپانیا:
این برند مطرح اسپانیا را میتوان به عنوان باکیفیتترین ریل آسانسور موجود در کشورمان در نظر گرفت این ریل از نوع سرد می باشد و مناسب سرعت های بالا و بر سازه ها می باشد علامت مشخصه (S) که بین دو سوراخ انتهای غیر سمت قرار دارد نشان دهنده اصل بودن این ریل آسانسور می باشد. البته لازم به ذکر است که این برند مدل تقلبی ندارد و مدلهای چینی سوپر ساورا ، تمامی آن ها تحت لیسانس خود شرکت سوپر ساورا اسپانیا می باشد.
بررسی مارازی و مونته فرو ایتالیا:
کشور ایتالیا یکی از موفق ترین کشورهای تولیدکننده در زمینه آسانسور میباشد برندهای مارازی و مونته فرو جزو بهترین برندهای آسانسور موجود در بازار ایران و جهان میباشد که قیمت این ها را می توانید در صفحه اختصاصی ریل آسانسور مشاهده فرمایید لازم به ذکر است که گروه صنعتی بالابان نماینده رسمی ریل های آسانسور مارازی ایتالیا می باشد که با کلیک بر روی لینک زیر می توانید نامه نمایندگی را مشاهده فرمایید.
بررسی ریل های آسانسور ترک و یا چینی:
ریل های چینی یا ساخت کشور ترکیه که در بازار موجود هستند در صورت درجه یک بودن آنها میتوان گفت که هم کیفیت خوبی دارند و هم مقرون به صرفه می باشد ولی متاسفانه مدل های تقلبی این روزها در بازار بسیار می باشند.
چه برندی از ریل آسانسور مناسب سازه ی شما می باشد؟
از تمام برند های ریل آسانسور می توانید در سازه ی خود استفاده کنید و تنها موردی که مورد توجه قرار میگیرد تفاوت قیمتی بین ریل های آسانسور می باشد.
چه سایزی از ریل آسانسور مناسب سازه ی شما میباشد؟
- ریل اسانسور T45 و : T5 کاربرد این ریل تا ارتفاع چاه کمتر از 20 متر به عنوان ریل راهنما وزنه و ظرفیت آسانسور حداکثر 8 نفر، سرعت آسانسور حداکثر تا 1 متر برثانیه استفاده می گردد.
- ریل آسانسور :T9 کاربرد این ریل تا ارتفاع چاه آسانسور کمتر از 30 متر به عنوان ریل راهنما کابین و ظرفیت آسانسور حداکثر 8 نفر و سرعت آسانسور حداکثر 1.2 متر برثانیه استفاده می گردد.
- ریل اسانسور: T16 کاربرد این ریل تا ارتفاع چاه آسانسور بین 30 تا 50 متر به عنوان ریل راهنما کابین و ظرفیت آسانسور حداکثر 1000 کیلوگرم، سرعت آسانسور حداکثر 1.6 متر برثانیه.
- ریل آسانسور : T125 کاربرد این ریل برای ارتفاع چاه آسانسور بیشتر از 50 متر به عنوان ریل راهنما کابین ، ظرفیت آسانسور بالای 1000 کیلوگرم و سرعت آسانسور بیش از 1.6 متر برثانیه می باشد.
محاسبه تعداد قطعات ریل آسانسور مورد نیاز جهت هر پروژه
- تعداد براکت 3+ (3 * تعداد ریل)
- تعداد لقمه 2 * تعداد براکت
- پیچ نمره 8 2 * تعداد براکت T5
- پیچ نمره 10 2 * تعداد براکت T9
- پیچ نمره 12 مجموع تعداد پیچ 8 و 10
نحوه محاسبه میزان ریل مصرفی برای یک آسانسور
نحوه ی محاسبه ی تعداد جفت ریل مورد نیاز برای سازه ی شما به شرح ذیل می باشد:
- ریل= 2* (5 ÷ ارتفاع کل چاه آسانسور)
- ارتفاع کل چاله: (پیت+کورس+اورهد)
*پیت همان چاهک می باشد.
*کورس به ارتفاع کف تا کف گفته می شود.
*اورهد به ارتفاع کف آخرین توقف تا زیر رینگ موتور می باشد.
تعداد ریل مورد نیاز جهت پروژه های 5 الی 10 توقف
- تعداد توقف5 = 8 جفت
- تعداد توقف6 = 9 جفت
- تعداد توقف7 = 10 جفت
- تعداد توقف8 = 11 جفت
- تعداد توقف9 = 12 جفت
- تعداد توقف10 = 13 جفت
نکات حمل و نقل ریل آسانسور
- ریل اسانسور تولید شده در کارخانه به گونه ای بسته بندی و ارسال می شوند که در شرایط محیطی آسیب نبینند.
- ریل ها تا جایی که امکان دارد به صورت بسته بندی و پک باید جابجا گردند. استفاده از جرثقیل و لیفتراک برای جابجا کردن ریل اسانسور خطر آسیب دیدن و کج شدن آنرا را به حداقل می رساند.
- ریل ها تا جایی که امکان دارد تا زمان نصب باید به صورت پک و کنار هم نگهداری شوند که با اشیاء سنگین برخورد نکنند.
- از گذاشتن تجهیزات سنگین بر روی ریل آسانسور جلوگیری شود.
- ریل اسانسور انتخابی باید تحمل نیرو ناشی از عملکرد ترمز پاراشوت را داشته باشند.
- ریل های اسانسور باید با دقت بسیار بالا به چاه آسانسور برای نصب انتقال یابند تا آسیب نبینند.
بیشترین آسیبی که به ریل اسانسور هنگام جابجایی وارد میشود آسیبی است که در اثر برخورد لبه های انتهایی ریل با زمین به آن وارد می شود. برای اینکه این آسیب را به حداقل برسانیم می توانیم از متصل کردن صفحه های آهنی به لبه ها که به آنها پشتبند می گویند استفاده کنیم.
بعضی از کارخانه ها از قالبهای پلاستیکی برای پوشش لبه ها استفاده می کنند. ولی این قالبها به تنهایی قادر به محافظت از ریل نیستند. در برخورد ریل و یک شی سنگین این قالبها از بین بروند و آسیب جدی به ریل وارد می شود.
هزینه ی نصب ریل آسانسور به ازای هر طبقه چقدر می باشد؟
هزینه نصب ریل آسانسور در هر سازه می تواند متغیر باشد ; به دلیل آنکه به پارامتر های مختلفی همچون:1.تعداد توقف 2.سایز ریل آسانسور 3.کیفیت نصب توسط تیم مجری و … بستگی دارد.
منبع : سایت بالابان